Projekty autentycznie użyteczne i oparte na wartościach przyciągają wybitnych, zaangażowanych ludzi z wielu środowisk.  A to daje synergię różnorodności oraz niezwykły potencjał do rozwoju i prawdziwej zmiany.

Ludzie

Kapituła Honorowa

Kapituła Honorowa Festiwalu Wrażliwego:
 

Ewa Błaszczyk - aktorka filmowa i teatralna, prezes Fundacji Akogo
Ewa Ewart - producentka filmów dokumentalnych i dziennikarz dochodzeniowy BBC
Agnieszka Holland -  reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka filmowa i aktorka.
Sławomir Idziak -
operator, reżyser i scenarzysta filmowy. 
Wojciech Jagielski - reporter wojenny, autor książek reporterskich
Agata Stafiej Bartosik - prezes Fundacji Ashoka Poland
Mariusz Szczygieł - reporter, pisarz, Instytut Reportażu
Małgorzata Szejnert - wybitna reporterka i pisarka
Krzysztof Zanussi - reżyser, scenarzysta filmowy, teatralny i telewizyjny, producent filmowy, publicysta, pedagog oraz filozof

Członkowie Kapituły wspierają ideę Festiwalu i jego wartości merytoryczne. Uczestniczą w tworzeniu programu i w samym festiwalu.

Ocena prac konkursowych należy do specjalnie powoływanego JURY,  w którego skład wchodzą dziennikarze, repotrerzy, filmowcy, znawcy mediów i przedstawiciele wyższych uczelni. Jury może konsultować się z członkami Kapituły Honorowej w kwestii oceny prac i przyznawania nagród festiwalowych.

Ewa Błaszczyk

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego
"Wrażliwość jest dla mnie zmysłem duszy. Wykrywa każdy niuans, każde drgnienie serca. Czasem pomaga, gdy jest się „dla”  kogoś. Przeszkadza, gdy jest się „za bardzo”. Pożyteczna z niej istota, tylko czasem gryzie Wtedy trochę boli, ale wolę ją mieć niż jej nie mieć. Bo to właśnie ona nadaje barwę życiu."

Ewa Błaszczyk - aktorka teatralna i filmowa, pieśniarka, Prezes fundacji „AKOGO?”

Ewa Ewart

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Jak dobrze, że są takie inicjatywy jak Festiwal Twórczości Wrażliwej Społecznie!  Odnoszę wrażenie że dziś wrażliwość to cecha postrzegana jako ułomność charakteru, której należy się wstydzić. Dla wielu to oznaka słabości i życiowej niezaradności. Dla mnie to piękna umiejętność uważności oraz otwartości wobec drugiego człowieka, niezależnie od tego kim jest i co sobą reprezentuje. W naszej nieustannej gonitwie do przodu to wrażliwość pozwala zatrzymać się obok niego i poświęcić mu chwilę. Tak niewiele, a tak dużo może znaczyć."

Ewa Ewart – dziennikarka, reżyserka i producentka filmów dokumentalnych. Absolwentka iberystyki na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 80-ych pracowała, początkowo jako tłumaczka, a potem dziennikarka dla hiszpańskiej agencji prasowej EFE, następnie, między innymi,  jako korespondentka Sekcji Polskiej Radia BBC w Waszyngtonie.

Od 1990 do 1992 r. pracowała w Moskwie dla amerykańskiej stacji telewizyjnej CBS. Przez kolejne dwadzieścia lat była związana z redakcja dokumentu społeczno-politycznego BBC TV. W Polsce współpracuje z TVN24 i TVN24Bis.

Laureatka prestiżowych nagród w dziedzinie dokumentu, w tym trzykrotnie brytyjskiej „Royal Television Society”; dwukrotnie nominowana do amerykańskiej nagrody„Emmy”. Za film „Dzieci Biesłanu” otrzymała amerykańska nagrodę Peabody, uważana powszechnie za telewizyjnego Pulitzera. W październiku 2009 Ewa Ewart otrzymała za nie Nagrodę im. Andrzeja Wojciechowskiego.
Dwukrotna laureatka Wiktora w kategorii Najlepszy Program Telewizyjny („Dokumenty Ewa Ewart”).

Agnieszka Holland

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego
"Wrażliwość to dla mnie empatia. Bo można mieć wrażliwą skórę, odbierać dogłębnie ból i cierpienie jeśli dotyczy nas samych. Można mieć wrażliwość na piękno - doznawać rozkoszy oglądając lub słuchając czegoś pięknego. Ale empatia to coś jeszcze: to uruchomienie takiej wrażliwości poprzez współodczuwanie z innymi, nawet tak bardzo innymi od nas jak zwięrzeta. Więc wrażliwość to empatia, a empatia to wyobraźnia."

Agnieszka Holland - reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka filmowa i aktorka.
Jej filmy telewizyjne i kinowe były wielokrotnie nagradzane na festiwalach międzynarodowych. Trzykrotnie nominowana do Oscara – w 1985 w kategorii najlepszy film obcojęzyczny za Gorzkie żniwa, w 1991 w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany za Europa Europa (za ten film otrzymała również nagrodę Złotego Globu w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny), w 2011 ponownie w kategorii najlepszy film obcojęzyczny za W ciemności.

Sławomir Idziak

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego
"W życiu społecznym oddalamy się od naszej wrażliwości, oddalamy się od naszego dzieciństwa. Bardzo często wielcy artyści są dziecinni, czyli eksploatują tylko to, co jest w ich w podświadomości.

Artysta dojrzały, to ten, który swoją wrażliwość wykorzystuje w sztuce. Wrażliwość, która służy, to wrażliwość, która ma swój cel, swoją publiczność, pomaga, jest tym, czego oczekujemy od wielkich artystów."



Współpracował z polskimi filmowcami takimi jak Krzysztof Kieslowski, Jerzy Kawalerowicz, Andrzej Wajda czy Krzysztof Zanussi. Członek Polskiej Akademii Filmowej.
W 2002 był nominowany do Nagrody Akademii Filmowej za zdjęcia do filmu Helikopter w ogniu . Nagradzany m.in. na festiwalu Cameraimige – w 2004 otrzymał nagrodę specjalną za wybitne osiągnięcia w sztuce operatorskiej, a w 2013 nagrodę za całokształt twórczości. W 2002 wyróżniony nagrodą specjalną na ceremonii rozdania „Orłów”. Nagradzany również na 
Festiwalu Polskich Filmów fabularnych – w 1974 i 1976 za najlepsze zdjęcia (odpowiednio za Tak bardzo zmęczeni i Partitę na instrument drewniany), w 1992 nagrodą prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji za film Enak.
Postanowieniem z 24 kwietnia 2012, za wybitne zasługi dla polskiej i światowej kultury, za osiągnięcia w pracy twórczej i artystycznej, został przez prezydenta Bronisława Komorowskiego odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2014 wyróżniony Złotym Medalem „ Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
 

Wojciech Jagielski

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Ludzie niewrażliwi reporterami nie zostają. Lub nie zostają na długo. Sami rezygnują z tego zawodu bo niewygodnie będzie im się w tym zawodzie poruszać. Reportaż jest najbardziej subiektywnym gatunkiem w dziennikarstwie, który na to pozwala.
Gdyby zebrać 10 reporterów i wysłać ich w jedno miejsce do jednego bohatera, żeby opowiedzieli o tym samym, to każdy z nich mógłby napisać inaczej, bo każdy z nich ma inną wrażliwość, temperament. Jeden jest bardziej ckliwy, inny surowy, ktoś histeryczny, ktoś bardzo spokojny. Wrażliwość jest po prostu częścią reporterskiego warsztatu. Dlatego też reportaż cieszy się takim powodzeniem. Bo jest bardzo osobistym gatunkiem – tylko z czymś takim można się związać lub wręcz przeciwnie. Nie jest neutralny jak depesza, bo ma ludzkie emocje."


Wojciech Jagielski  – polski dziennikarz, reportażysta i pisarz, długoletni publicysta Gazety Wyborczej. Współpracował z Polską Agencją Prasową ATygodnikiem Powszechnym, BBC i Le Monde. Jest autorem książek dotyczących Afganistanu, Czeczenii i Kaukazu, Ugandy i RPA i Indii. Zajmuje się problematyką Afryki Azji Środkowej, Kaukazu i Zakaukazia, był obserwatorem konfliktów zbrojnych w Afganistanie, Tadżykisanie, Czeczenii i Gruzji.

Mariusz Szczygieł

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego, uczestnik panelu dyskusyjnego o wrażliwości reporterów.

Mariusz Szczygieł - reporter, dziennikarz prasowy, dawniej także telewizyjny i radiowy. Laureat European Book Prize, francuskiej nagrody Prix AMPHI we Francji, czeskiej Gratias Agit, radiowego Melchiora  („za inspirację dla reporterów Polskiego Radia”), Nagrody Nike Czytelników, Nagrody im. Beaty Pawlak, finalista Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus i Nagrody Literackiej Nike.
Współzałożyciel Instytut Reportażu i księgarni Wrzenie Świata.

Małgorzata Szejnert

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Wrażliwość to instynkt samozachowawczy.
Chyba jednak zabrakło go ludziom, skoro boimy się dzisiaj o Ziemię, jako nasz dom."


Małgorzata Szejnert - Dziennikarka i pisarka, współzałożycielka „Gazety Wyborczej" i przez prawie piętnaście lat szefowa działu reportażu w tym dzienniku, opiekunka i mentorka najwybitniejszych polskich reporterów młodego pokolenia - Mariusza Szczygła, Wojciecha Tochmana, Jacka Hugo-Badera.
Odznaczona min. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi w budowaniu niezależnej prasy w Polsce, za pielęgnowanie wartości, jakie legły u podstaw polskich przemian demokratycznych, za wkład w rozwój nowoczesnej publicystyki i przestrzeganie wysokich standardów w pracy dziennikarskiej, redakcyjnej i menadżerskiej”.

 

Krzysztof Zanussi

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Festiwal w swej nazwie ma zaskakujący przymiotnik określający szczególną wartość. Festiwal ma być "wrażliwy". Żeby przybliżyć sens tego słowa sięgnijmy do jego przeciwieństwa - "niewrażliwy", "gruboskórny", "tępy". W codziennej walce o byt wrażliwcy są zwykle przegrani, ale to dzięki nim świat staje się piękniejszy i lepszy. Mam nadzieję, że "Festiwal Wrażliwy" przyczyni się do tego, by głośniej brzmiał głos wrażliwych."

KRZYSZTOF ZANUSSI - reżyser, producent, scenarzysta. Studiował fizykę na Uniwersytecie Warszawskim (1955-59) i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1959-62). Autor znanych na całym świecie filmów: „Struktura kryształu” (1968), „Iluminacja” (1973), „Barwy ochronne” (1976), „Constans” (1980), „Rok spokojnego słońca” (1984), „Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest” (1988), „Cwał” (1996), „Persona non grata” (2004), „Rewizyta” (2009), „Obce ciało” (2014); nagrodzony na wielu międzynarodowych festiwalach m.in. w Cannes, Wenecji, Locarno, Moskwie, Chicago, Montrealu, Berlinie, Tokio. Krzysztof Zanussi reżyseruje także spektakle teatralne, wystawiane na całym świecie oraz jest autorem kilku książek.
Członek Zarządu Europejskiej Akademii Filmowej, doktor Honoris Causa wielu renomowanych uczelni, prowadzi wykłady dla studentów w wielu krajach.
Od 1979 roku pełni funkcję dyrektora Studia Filmowego TOR. Producent filmów m.in. Krzysztofa Kieślowskiego, Agnieszki Holland i wielu innych.

autorytety

Anna Dymna

Ambasador Festiwalu Wrażliwego.

"Wrażliwość to jest taki skarb, który podobno dostaje każdy człowiek, przy urodzeniu. To jest taki skarb dzięki któremu życie człowieka staje się niezwykłe. Ponieważ wrażliwość wyostrza wszystkie zmysły. Wyostrza wzrok więc człowiek widzi dużo głębiej, dużo szerzej, więcej. Wyostrza smak, wyostrza słuch i człowiek słyszy dużo więcej słów i intonacji.
I życie człowieka nabiera walorów takiej niezwykłej podróży, która ma bardzo wiele dróg. Idziemy nie prosto tylko meandrami niezwykłych przygód. Właśnie dzięki wrażliwości.
Ważne by mieć przy sobie ludzi, którzy pomagają nieść ten skarb i tak wiele z niego nie tracić po drodze."


Anna Dymna – polska aktorka teatralna i filmowa, działaczka społeczna, założycielka i prezes Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.

Tomasz Raczek

Ambasador Festiwalu Wrażliwego.

"Leslie Mitchell, Anglik, który zapowiadał pierwszy program telewizyjny BBC w 1936 roku i stał się legendą telewizji powiedział mi kiedyś: "W telewizji trzeba być szczerym, trzeba być uczciwym, bo telewizja ma „oko” i natychmiast pokazuje kłamstwo." Zapamiętałem to bardzo dobrze i staram się tak robić.

Po co być szczerym, skoro rzeczywistość uczy nas, że robiąc tak jak jest „modnie” – dalej zajdziemy? Może wygramy jakiś konkurs? Może się opłaci?
Jednak nawet gdy wygramy konkurs, to z nagrodą będziemy wracali do domu sami zastanawiając się: po co nam ona? Bo ważne są tylko te nagrody, które są dane NAM, a nie osobom, które wykreowaliśmy po to, żeby odnieść sukces.
To liczy się w dziennikarstwie, lmie, malarstwie, sztuce. We wszystkim.
Wrażliwość, która jest związana z uczciwością i z prawdą, decyduje o sensie tej całej pracy.  
Czy warto być wrażliwym? Warto. Chyba, że chcecie zmienić zawód.
Jednak jeśli chcecie zostać w świecie sztuki to nie tylko warto, ale trzeba. I trzeba być uczciwym.
Dlatego zapraszam na Festiwal Twórczości Wrażliwej."


Tomasz Raczek - polski teatrolog, krytyk filmowy i publicysta, wydawca, autor programów telewizyjnych i radiowych; w latach 2012–2013 redaktor naczelny miesięcznika „Film”. Laureat Wiktora 1986 oraz nagród za osiągnięcia w dziedzinie krytyki artystycznej. Redaktor naczelny "Magazynu Filmowego".

Anna Śmigulec

Dwukrotna laureatka Festiwalu Wrażliwego, uczestniczka panelu dyskusyjnego II edycji festiwalu

"Wrażliwość to piękna cecha tych, którzy widzą i czują więcej.
Ktoś odcedza makaron, ktoś nerwowo szura krzesłem przy stole, ktoś nagle wychodzi trzaskając drzwiami. Wrażliwy człowiek potra dojrzeć, co się dzieje pod powierzchnią zdarzeń. Dostrzec kontekst, motywacje, niuanse, z empatią i uważnością przypisać im znaczenie. Wrażliwy to ten, który nie ocenia od od razu, lecz próbuje zrozumieć. A często nawet pomóc."

 

Anna Śmigulec - Reporterka Dużego Formatu. Publikowała też w Wysokich
Obcasach, Newsweeku, Tygodniku Powszechnym. Laureatka nagród: Grand Press 2014 i 2016 w kategorii reportaż prasowy, Główna Nagroda Wolności Słowa SDP oraz Twórca Szczególnie Wrażliwy.

Katarzyna Włodkowska

Laureatka nagrody Twórca Szczególnie Wrażliwy 2018, uczestniczka panelu dyskusyjnego II edycji festiwalu
"Dziennikarstwo to zawód, który wymaga szczególnej wrażliwości. Reporter musi widzieć dalej i głębiej. Być otwarty na świat i ludzi. Naszej wrażliwości potrzebuje zarówno bohater materiału, jak i jego adresat. Pierwszy oddaje nam w ręce swoje życie, drugi liczy, że będziemy go uczciwie reprezentować. Zadamy każde pytanie, na które chce usłyszeć odpowiedź, ale też nie przekroczymy granicy, której przekroczyć nie powinniśmy. 
Po czym poznać wrażliwego człowieka? Myślę, że po tym czy uważnie słucha i słyszy. Także siebie."


Katarzyna Włodkowska - dziennikarka „Dużego Formatu”, magazynu reporterskiego „Gazety Wyborczej”. Laureatka nagrody Grand Press w kategorii „Reportaż prasowy” za tekst o „polskim Fritzlu” i finalistka konkursu Newsweeka im. Teresy Torańskiej za „Najlepszy materiał dziennikarski”.
 

Adrian Stachowski

Prowadzący panel dyskusyjny o wrażliwości reporterów

"Zastanawiałem się kiedyś, dlaczego czytam reportaże – a czytam ich bardzo dużo. Przyszły mi do głowy dwa wyjaśnienia, jedno szlachetne, drugie mniej. Zacznę od tego pierwszego. Jeden z bohaterów „Dżumy” Alberta Camusa mówi, że każdy z nas nosi w sobie dżumę i musimy nieustannie uważać, by w chwili nieuwagi nie tchnąć nią w twarz drugiemu człowiekowi. Reportaż jest dla mnie szczepionką na dżumę – to ta piękna myśl. Ale to nie wszystko. To pewnie fakt wstydliwy, z którym nie powinienem się obnosić. Otóż… reportaże stanowią dla mnie też rodzaj pocieszenia. Gdy czytam o trudnym życiu innych ludzi, oprócz współczucia odczuwam też ulgę i wdzięczność, że mam dobre życie, nie mam prawdziwych problemów. Czy to mówi coś o mojej wrażliwości? Nie wiem."

Adrian Stachowski – dziennikarz, pasjonat literatury faktu. Autor wywiadów z reporterami i krytyczno-literackich tekstów o reportażu. Publikuje w „Tygodniku Powszechnym”, „Kulturze Liberalnej” i „Dwutygodniku”. Autor książki „Spór o Kapuścińskiego”.

Justyna Kopińska

Uczestnik panelu dyskusyjnego o wrażliwości reporterów

Justyna Kopińska – dziennikarka „Dużego Formatu”, magazynu reporterów „Gazety Wyborczej”, socjolog. Zajmuje się tematyką kryminalną, związaną z prawem karnym, sądami i więziennictwem. Doświadczenie zawodowe zdobywała w Stanach Zjednoczonych i Afryce Środkowej. Jest laureatką Nagrody Dziennikarskiej Amnesty International - Pióro Nadziei. W 2015 roku zdobyła Nagrodę PAP im. Ryszarda Kapuścińskiego, Grand Press, Nagrodę Newsweeka im. Teresy Torańskiej oraz wyróżnienie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Autorka książek "Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie?" oraz „Polska odwraca oczy”. Jako pierwsza dziennikarka z Polski otrzymała nagrodę European Press Prize, zwaną „europejskim Pulitzerem”.

Łukasz Pilip

Laureat Festiwalu Wrażliwego w kategorii najpepszy repotraż prasowy i Twórca Szczególnie Wrażliwy.

"Raz miałem sprawdzian z wrażliwości. Cztery lat temu pracowałem w regionalnej gazecie, nagle redakcja wysłała mnie na temat. Okazało się, że rodzice z chorym dzieckiem zostali odesłani ze szpitala do domu. Maluch zmarł w mieszkaniu. Dostałem adres rodziny, miałem zapukać, porozmawiać. Godzinę stałem przed drzwiami tych ludzi. Kręciłem się po klatce, potem po ulicy. Ostatecznie – nie zapukałem, a w redakcji skłamałem, że nikogo nie było w domu.
I dziś cieszę się. Bo jako bardzo młody reporter, ale też człowiek, nie oblałem na starcie testu na wrażliwość."


Łukasz Pilip - Reporter Dużego Formatu i Wysokich Obcasów – uczestnik panelu dyskusyjnego dla młodzieży.

Mateusz Damięcki

Ambasador Festiwalu Wrażliwego

"Wrażliwość jest życiodajna. Sprawia że życie jest lepsze, pełne satysfakcji. A w pracy twórczej pozwala przekraczać wszelkie bariery, które bez niej były by nie do pokonania. Kochani - piszcie, kręćcie, malujcie – tylko dzięki temu, że będziecie pokazywać innym samych siebie, nasz świat będzie ciekawszy i lepszy."


Mateusz Damięcki - aktor teatralny, lmowy, telewizyjny i dubbingowy.

Piotr Bucki

Prowadzący w ramach Festiwalu Warsztaty Psychologii Pozytywnej
"Kiedyś jechałem na rowerze, ścieżką rowerową. Prawie pod koła weszła mi matka z dzieckiem w wózku. Przez sekundę byłem zły. Potem zauważyłem, że ona nie miała wyjścia. Chodnik był zastawiony przez samochody.
Dla mnie wrażliwość zawiera się w dostrzeżeniu drugiej perspektywy. Drugiego człowieka. Żeby myśleć nie tylko o swoim interesie. Nie tylko o tym, żeby mnie było wygodniej. Wrażliwość to totalna niewymuszona empatia. I czułe przyjrzenie się człowiekowi. Nie tylko temu, którego znamy i lubimy."


Piotr Bucki - Piotr Bucki – od 16 lat pomaga ludziom szlifować komunikację w różnych obszarach. Zawsze bazuje przy tym na psychologii poznawczej, neuro-naukach i psycholingwistyce. Sprawdza teorię w praktyce współpracując z firmami w Chile, Słowenii, Mołdawii, Azerbejdżanie, Austrii, Australii i Polsce. Współautor i redaktor merytoryczny Startup Manual (Wolves Summit 2015), autor i opiekun serii BuckiAcademi wydanej z wydawnictwem 4 Głowy (2016). Publikuje regularnie na InnPoland oraz stronie www.bucki.pro. Pisze dla Malemana, Dolce Vita, Madame, Marketing w Praktyce i wielu innych. Przetłumaczył 12 książek z zakresu psychologii i poradnictwa. Współpracuje z najlepszymi ośrodkami startupowymi w Polsce – m.in. LPNT, Inkubator Starter, GPNT i PPNT, a także z największym rządowym programem na świecie Startup Chile i Inkubatorami w Słowenii i Austrii. Występował m.in. na Wolves Summit, Davos Communication Forum, PODIM Słowenia, Internet Beta, Social Media Convent, Inspiration Day w Szczecinie, PMI Congress w Antwerpii i wielu wielu innych konferencjach w kraju i na świecie. 

Daniel S. Kotliński

Gość specjalny Gali Finałowej
Daniel Kotliński (Stanisław Daniel Kotliński) studiował śpiew  w Gdańsku, w klasie wybitnego pedagoga Prof. Barbary Bragińskiej-Iglikowskiej, następnie we Włoszech, (Accademia Chigiana w Sienie, Akademia w Fiesole, Uniwersytet Florencki). Pracował pod kierunkiem  wspaniałych artystów i pedagogów jak: Giorgio Favaretto, Lajos Kozma, Fedora Barbieri, Giancarlo Montanaro, Claudio Desderi oraz legendarny baryton Rolando Panerai.
Występował na słynnych festiwalach jak Maggio Musicale Fiorentino, Cantiere Internazionale d'Arte di Montepulciano, Puccini Festival Torre del Lago, Festival della Valle d'Itria, Sankt Petersburg Festival, Kissinger Sommer, Moritzburg Festival, Dresdner Musikfestspiele czy Monte Carlo Festival. Śpiewał w teatrach operowych w Polsce, Niemczech, Belgii, Danii, Holandii, Francji, Hiszpanii, Luksemburgu, Omanie, Katarze i Chinach. W Sienie, Florencji i Neapolu. 

mecenasi

Wrażliwość jest dana nie tylko artystom. Tak wielu niezwykłych ludzi włącza się w ideę wrażliwości, że postanowiliśmy Wam ich zaprezentować. Opowiedzieć o tym kim są i jak wrażliwość kształtuje ich życie i pracę.
Poznajcie naszych MECENASÓW WRAŻLIWOŚCI

Ewa Sowińska

Mecenaska Główny Festiwalu Wrażliwego. Wspierająca aktywnie organizację i rozwój festiwalu oraz relacje między sztuką i biznesem.
  • Biegły rewident z ponad 20 letnim stażem pracy w firmach audytorskich.
  • Partner ESO Audit od 1 października 2009 roku. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers.
  • Wiceprezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów.
  • Laureatka nagrody Ludzie którzy zmieniają biznes przyznawanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu za działalność w latach 2015-2016.
  • Członek Rady Programowej Open Eyes Economy Summit
  • Członek Rady Konsultacyjnej przy Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
  • Członek grupy doradczej przy MBA Politechniki Gdańskiej
  • Przewodnicząca Konwentu Pracodawców przy Sopockiej Szkole Wyższej.
  • Członek kapituły konkursu Dyrektor Finansowy Roku w latach 2017-2018
  • Przewodnicząca Rady Programowej Fundacji Forum Mentorów.
  • Należy do Gdańskiego Klubu Biznesu.
  • Członek jury konkursu Forum Odpowiedzialnego Biznesu na najlepsze raporty społeczne. W latach 2016-2017-2018
  • Członek kapituły  XI i XIII edycji Konkursu VERBA VERITATIS na najlepszą pracę z zakresu etyki biznesu.
  • Członek Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców
W latach 2014-215 była członkiem Zespołu do spraw Społecznej  Odpowiedzialności Przedsiębiorstw powołanego przez Ministra Gospodarki.
W 2014 roku skończyła studia podyplomowe w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej i od tego czasu zajmuje się coaching’iem biznesu oraz life coaching’iem;

Prowadzi szkolenia z zakresu Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.
Inicjatorka  wiele spotkań integrujących pomorskie środowisko biznesowe w tematach dotyczących humanizowania biznesu, społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, wspierania rozwoju talentów.
 

Janusz Daszczyński

Mecenas Festiwalu Wrażliwego

"Miałem szczęście znać Władysława Bartoszewskiego. Bywałem nawet, choć nieczęsto, u Niego w domu. I wiem, że Profesor by się nie obruszył, gdybym w kontekście Festiwalu Wrażliwego posłużył się trawestacją Jego słów o uczciwości, które często wypowiadał, które stały się dla wielu drogowskazem. Owa sentencja mogłaby brzmieć: „Warto być wrażliwym, choć nie zawsze się to opłaca. Opłaca się być nieczułym, ale nie warto”. Bądźmy zatem i uczciwi, i wrażliwi."

Menadżer, dziennikarz, były prezes Telewizji Polskiej. Ambasador Festiwalu, wsoierający jego organizację i prowadzący pokazy Festiwalowe i Galę Finałową wraz z Grażyną Torbicką, Beatą Szewczyk i Piotrem Jaconiem. 
 

Michał Guć

Wiceprezydent Miasta Gdynii, Ambasador Festiwalu Wrażliwego wspierający organizację festiwalu i popularyzację idei wrażliwości.

"Wrażliwość to siódmy zmysł. Umiejętność dostrzegania potrzeby innego człowieka, innego stworzenia. Potrzebującym może być ktoś w naszym otoczeniu, ale też ktoś oddalony od nas – przestrzennie, mentalnie. Człowiek wrażliwy potrafi wczuć się w jego sytuację, zrozumieć jego problem. Ale wrażliwość nie może zatrzymywać się w pół drogi. Dostrzec i nie pomóc to bezduszność. Dar wrażliwości trzeba więc w sobie pielęgnować jako zobowiązanie. Skoro dane jest mi dostrzec potrzeby, to powinienem na nie odpowiedzieć.  Pochylić się nad potrzebującym, wyciągnąć do niego pomocną dłoń. Co ważne, trzeba mu też spojrzeć w oczy by wiedział że pomagamy mu bo rozumiemy jego położenie. To jest wrażliwość."

zespół

Paula Rettinger-Wietoszko

Prezeska zarządu Fundacji Zostaw Swój Ślad, dyrektorka Festiwalu Wrażliwego

Paula Rettinger-Wietoszko – prezeska zarządu  i fundatorka Fundacji Zostaw Swój Ślad, która wspiera i rozwija mądrą, kreatywną edukację inicjując i realizując ogólnopolskie akcje edukacyjne w zakresie zdrowia np.: www.odpornosc360 , ekologii np.: www.ekowrazliwi.pl  czy pomocy i integracji społecznej.

Businesswoman Roku 2019 w kategorii Działalność Społeczna.

Wspiera także rodziny nieuleczalnie chorych dzieci, Dziecięce Hospicja Domowe i promuje ideę opieki hospicyjnej. Prowadzi także medyczne , społeczne i edukacyjne wsparcie międzynarodowe w najbiedniejszych rejonach Himalajów.

Dyrektorka Festiwalu Wrażliwego – festiwalu dokumentu i reportażu filmowego i prasowego o tematyce wrażliwej społecznie. Festiwalu etyki dziennikarskiej, uważności, odpowiedzialności medialnej i ludzkiej.

Współtwórczyni projektu społecznego HospiCare – wielokrotnie nagradzanej aplikacji dla dziecięcych hospicjów domowych. Aplikacji telemedycznej wspierającej lekarzy, zespoły medyczne, a przede wszystkim pacjentów przewlekle chorych leżących w domu.

Certyfikowana trenerka biznesu, uczy także studentów na Uniwersytetu Warszawskiego, uczestniczka wielu konferencji i paneli dotyczących ekonomii społecznej i ekonomii wartości, odpowiedzialności i solidarności społecznej.

Członkini Rady Programowej Open Eyse Economy Summit – Solidarni w rozwoju.

Strateżka marketingu i komunikacji, doradza strategicznie szczególnie w zakresie startupów i nowych projektów w organizacjach. Graficzka, fotograficzka, projektantka, podróżniczka, pasjonatka sztuki, ambitnych działań społecznych.

Szczęśliwy i spełniony człowiek.

Durga Szymańska

Wiceprezeska zarządu Fundacji Zostaw Swój Ślad
Wiceprezeska zarządu, Fundacji Zostaw Swój ślad. Ma kilkanaście lat doświadczenia w działalności charytatywnej, min jako członek zarządu  Fundacji Między Niebem a Ziemią.
W Fundacji Zostaw Swój Ślad zajmuje się koordynowaniem prac, związanych z pozyskiwaniem środków na działalność Fundacji, jest sekretarzem Jury Festiwau Wrażliwego.

Od ponad 30 lat trenuje karate, była mistrzyni Polski i Europy, Ma stopień mistrzowski - 4 dan oraz jest w zarządzie jednego z najstarszych klubów karate w Polsce - Gdański Klub Karate-do, w którym prowadzi w zastępstwie zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Od ponad 7 lat jest Sędzią zawodów Karate w Polskiej Unii Karate, posiada najwyższy stopień sędziego Krajowego w Polsce. 
Zawodowo inżynier budownictwa, prowadzi od 20 lat spółkę, związaną z działalnością w sektorze budowlanym.
 

Magdalena Kampowska

Członkini Rady Fundacji
Członkini Rady Fundacji Zostaw Swój Ślad, przedsiębiorczyni, działaczka społeczna i lokalna. Trenerka biznesu i sprzedaży. Mówczyni inspiracyjna o niezwykłaej energii -  przeprowadziła ponad 300 szkoleń dla branży ubezpieczeń i sprzedaży. Konsultantka branżowa współpracująca z firmami consultingowymi w Polsce oraz na Świecie.
Od 25 lat związana z rynkiem ubezpieczeń w Polsce, nagrodzona przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU) za zasługi dla ubezpieczeń. Organizatorka wydarzeń o zasięgu ogólnopolskim. Ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu sprzedażą i realizacji projektów związanych z rozwojem kanałów sprzedaży. Ma szeroką znajomość rynku pośrednictwa ubezpieczeniowego połączon z umiejętnością budowania długofalowych relacji biznesowych.
Członkini lokalnego stowarzyszenia przedsiębiorców – Tczewski Klub Biznesu promującego aktywność przedsiębiorców, wymianę wiedzy, doświadczeń, wspólne promowanie regiony.
W okresie szkolnym – członek samorządu szkolnego z prowadzeniem projektu ekologicznego we współpracy z pierwszym w Polsce wydawnictwem ekologicznym ZIELONE BRYGADY.
 
Ukończyła – Uniwersytet Gdański  - wydział ekonomii, Leadership Academy – Harvard Business School.
 
Obecnie właścicielka dwóch firm w obszarze ubezpieczeń oraz eventów.
Stała konsultantka branżowa  Fundacji Zostaw Swój Ślad odpowiedzialna za współpracę z kluczowymi partnerami fundacji, pozyskiwaniem środków i wsparciem koordynacji projektów fundacji.
Jest niezwykle zaangażowana w dziłania społeczne i ich profesjonalizację. 

Człowiek z sercem na dłoni <3

Magdalena Świerczyńska Dolot

Doradczyni branżowa w zakresie dziennikarstwa

Magdalena Świerczyńska-Dolot jest dziennikarką radiową od 2008 roku.
Jej reportaż "Kiedyś Ci o tym opowiem" był polskim kandydatem do nagrody Prix Italia (radiowego Oscara), europejskiej nagrody Prix Europa oraz Premios Ondas w roku 2020. Za ten reportaż otrzymała nagrodę im. Michała Jagodzińskiego podczas Konkursu GRAND PIK w Bydgoszczy oraz główną nagrodę i nagrodę Tygodnika "Angora" na Festiwalu Mediów "Człowiek w Zagrożeniu" w Łodzi.
W listopadzie 2018 roku została laureatką Konkursu Stypendialnego im. Jacka Stwory, organizowanego przez Polskie Radio. Konkursowy reportaż "Gdyby nie Gala" otrzymał także nagrodę im. Stefana Żeromskiego, przyznawaną przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, wyróżnienie na Konkursie Artystycznych Form Radiowych GRAND PIK w Bydgoszczy oraz wyróżnienie na Konkursie Mediów "Człowiek w Zagrożeniu" w Łodzi.
Kolejny reportaż - "Niech to się skończy" nominowany był do nagrody GRAND PRESS 2018 w dziedzinie "reportaż radiowy". Magdalena Świerczyńska-Dolot jest także laureatką statuetki "Lodołamacza" za pracę na rzecz osób niepełnosprawnych oraz Bursztynowego Mikrofonu Radia Gdańsk.
W 2020 roku wspólnie z Katarzyną Michalak z Radia Lublin zrealizowała projekt dźwiękowy "Nie Słyszę", nominowany do Prix Europa i Prix Bohemia.
Pracując przez lata w Polskim Radiu, przygotowywała reportaże, audycje historyczne i społeczne, dotyczące regionu Pomorza, ale i działalności organizacji pozarządowych.
Interesuje się tematyką osób wykluczonych.

jury

Jury - Festiwalu Wrażliwego:

  • Prof. Małgorzata Lisowska Magdziarz przewodnicząca jury - Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Profesor UJ Zakładu Semiotki Mediów i Komunikacji Wizualnej, medioznawczyni, autorka wielu książek z zakresu edukacji medialnej i semiotyki.
Członkowie jury:
  • Prof. dr hab. Krzysztof Loska - Kierownik Katedry Teorii i Antropologii w Instytucie Sztuk Audiowizualnych, zastępca przewodniczącego Rady Dyscypliny Nauki o Sztuce, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego i sekretarz Komitetu Nauk o Sztuce PAN. 
  • Kamila Kielar - dziennikarka, reporterka i podróżniczka, autorka podkastu "Drzazgi świata"
  • Katarzyna Michalak - reportażystka i dziennikarka radiowa Radio Lublin
  • Ewa Wołkanowska-Kołodziej - reporterka, dziennikarka, trzykrotna laureatka Festiwalu Wrażliwego
  • Sebastian Stawowczyk - operator filmowy, znakomity operator steadycam z ogromnym doświadczeniem w produkcji filmów dokumentalnych i fabularnych
  • Paula Rettinger-Wietoszko - dyrektor Festiwalu Wrażliwego
  • sekretarz kapituły jury: Magdalena Kampowska - Członkini Rady Fundacji Zostaw Swój Ślad

Wszyscy członkowie Jury i  Kapituły Honorowej aktywnie nas wspierają, nie pobierając żadnego wynagrodzenia. Bardzo dziękujemy :)

DEKALOG TWÓRCÓW WRAŻLIWYCH

Oto podstawowe kryteria oceny prac konkursowych Festiwalu Wrażliwego:
  1. Publikacja dotyczy problematyki istotnej ze społecznego punktu widzenia.
  2. Publikacja zawiera ważne informacje na temat poruszanego ważnego problemu społecznego.
  3. Publikacja oparta jest na solidnej dokumentacji, możliwych do zidentyfikowania rzetelnych źródłach.
  4. Wnioski płynące z publikacji są ważne ze społecznego punktu widzenia.
  5. Publikacja zawiera propozycje lub inspiracje do rozwiązań ukazywanego problemu lub może w inny sposób przyczynić się do pomocy bohaterom publikacji lub innych osób w podobnej sytuacji do rozwiązania problemu.
  6. Publikacja prezentuje inne, ciekawe, odkrywcze, nowatorskie, unikalne spojrzenie na temat społeczny.
  7. Dobór języka/obrazów w publikacji odzwierciedla szacunek dla opisywanych/pokazywanych osób oraz  dbałość o ochronę ich dóbr osobistych, dobrego imienia, wizerunku.
  8. Publikacja jest atrakcyjna z odbiorczego punktu widzenia - ciekawa, inspirująca dla czytelnika/widza.
  9. Publikacja prezentuje wartości warsztatowe i artystyczne reportera/dokumentalisty.
  10. Publikacja reprezentuje wysoki poziom profesjonalizmu dziennikarskiego.


Małgorzata Lisowska-Magdziarz

Przewodnicząca Jury
"Prasa, internet, telewizja codziennie przynoszą historie i obrazy, odwołujące się do naszej wrażliwości. Reagujemy, klikając. Mamy już cały system emotikonów dla okazywania współczucia, żalu, zachwytu, oburzenia. Kiedy media zbyt dotkliwie naruszają naszą wrażliwość, zamykamy oczy, odwracamy głowę, przewijamy ekran.
W prawdziwym życiu chodzi chyba o to, żeby w trudnej sytuacji nie poprzestawać na wyrażeniu emocji, a kiedy robi się zbyt strasznie - nie odwracać wzroku.
Wrażliwość powinna nas skłaniać do działania."

To trudne."
prof. Małgorzata Lisowska-Magdziarz - w latach Dyrektor Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. prof. UJ Zakład Semiotyki Mediów i Komunikacji Wizualnej. Medioznawca zajmujacy się semiotyką mediów, metodologią badań nad mediami i komunikowaniem, praktykami medialnymi i konsumpcyjnymi ludzi oraz edukacją medialną.
Autorka wielu książek z zakresu edukacji medialnej, semiotyki etc
 

prof. Krzysztof Loska

Członek Jury Festiwalu
Kierownik Katedry Teorii i Antropologii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych, Przewodniczący Rady Dyscypliny Nauki o Sztuce, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, zastępca przewodniczącego i sekretarz Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Prowadzi badania z zakresu historii kina (ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii azjatyckich), postkolonializmu i kulturowych uwarunkowań tekstów filmowych; kierował czterema projektami finansowanymi przez KBN, MNiSW, NCN. Autor stu pięćdziesięciu artykułów naukowych (publikowanych w „Kwartalniku Filmowym”, „Studiach Filmoznawczych”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Ekranach”, „Er(r)go”, „Kulturze Współczesnej”, „Ethosie” i in.) oraz trzynastu monografii, m.in. Dziedzictwo McLuhana – między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock: autor wśród gatunków (2002), David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z Andrzejem Pitrusem), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchiego i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013), Mistrzowie kina japońskiego (2015), Postkolonialna Europa: etnoobrazy współczesnego kina (2016), W cieniu Imperium Wschodzącego Słońca: japoński projekt kolonialny i kultura filmowa w Azji Wschodniej (2022)

Kamila Kielar

Członkini Jury Festiwalu

Katarzyna Michalak

Członkini Jury Festiwalu

Ewa Wołkanowska-Kołodziej

Członkini Jury Festiwalu

Dziennikarka prasowa specjalizująca się w tematyce społecznej. Prowadzi też autorski program podróżniczy ( z Anną Pilarczyk-Palaitis) “Litwa nieoczywista“.

W 2020 roku „za rzetelność dziennikarską i warsztat pisarski, za znajdowanie pomijanych obrazów życia” została nagrodzona statuetką Twórcy Szczególnie Wrażliwego.

W 2019 roku za tekst o polskich onkolożkach “Niewidzialne” dostała Kryształowe Pióro. Za reportaż “Przywiązuję mamę do łóżka i wychodzę” – 1 nagrodę Festiwalu Twórczości Wrażliwej. Za cykl reportaży o ubóstwie i wykluczeniu społecznym (w tym “To co, nie żal umierać?” i “Głuche dzieci: Polsko, usłysz nas”) – nagrodę im. prof. Elżbiety Tarkowskiej.

Rok wcześniej za tekst “Więźniowie czwartego piętra”   zdobyła wyróżnienie w ogólnoświatowym konkursie reporterskim True Story Award, główną nagrodę Festiwalu Twórczości Wrażliwej, oraz nagrodę im. prof. Elżbiety Tarkowskiej.

Nominowana do European Press Prize (2019), oraz do najważniejszych polskich nagród prasowych: Pióra Nadziei Amnesty International (2018), nagrody Radia Zet im. Andrzeja Woyciechowskiego (2018), Grand Press (2017,  2015,  2014, 2013),  nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej (2015, 2014,  2013).

Dwukrotna finalistka konkursu o Stypendium dla Młodych Reporterów im. Ryszarda Kapuścińskiego “Herodot”.

Autorka książki „Wilno. Rodzinna historia smaków” (Agora 2016), przetłumaczonej także na język litewski (Terra Publica 2017).  Redaktorka zbioru wywiadów “Nie było czasu na koniec świata. Rozmowy z matkami niepełnosprawnych dzieci” (Bardziej Kochani 2019).

Mieszka w Warszawie i w Wilnie. Lubi język litewski.

Paula Rettinger-Wietoszko

Prezeska Fundacji, Członkini Jury Festiwalu

Paula Rettinger-Wietoszko – prezes zarządu Fundacji Zostaw Swój Ślad, pomysłodawca i główny koordynator Festiwalu Wrażliwego i działń około festiwalowych. Wspiera i rozwija mądrą, kreatywną edukację inicjując i realizując ogólnopolskie akcje edukacyjne w zakresie zdrowia np.: www.odpornosc360 , ekologii np.: www.ekowrazliwi.pl  czy pomocy i integracji społecznej.

Wspiera także rodziny nieuleczalnie chorych dzieci, Dziecięce Hospicja Domowe i promuje ideę opieki hospicyjnej. Prowadzi także medyczne, społeczne i edukacyjne wsparcie międzynarodowe w najbiedniejszych rejonach Himalajów.

Dyrektor Festiwalu Wrażliwego – festiwalu dokumentu i reportażu filmowego i prasowego o tematyce wrażliwej społecznie. Festiwalu etyki dziennikarskiej, uważności, odpowiedzialności medialnej i ludzkiej.

Współtwórca projektu społecznego HospiCare – wielokrotnie nagradzanej aplikacji dla dziecięcych hospicjów domowych. Aplikacji telemedycznej wspierającej lekarzy, zespoły medyczne, a przede wszystkim pacjentów przewlekle chorych leżących w domu.

Certyfikowana trenerka biznesu, uczy także studentów na Uniwersytetu Warszawskiego, uczestniczka wielu konferencji i paneli dotyczących ekonomii społecznej i ekonomii wartości, odpowiedzialności i solidarności społecznej.

Członkini Rady Programowej Open Eyse Economy Summit – Solidarni w rozwoju.

Businesswoman Roku 2019 w kategorii Działalność Społeczna.

Ten serwis wykorzystuje pliki Cookie - więcej informacji X